Uprawnienia budowlane * woj. świętokrzyskie
Zestaw wszystkich pytań z roku 2016/2017 dogownictwo
ZESTAW A
1.Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie:
2.Jak się wykonuje pomiar właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni
3.Wykonanie poszerzenia istniejącej jezdni
4.Warunki wykonania warstw z betonu asfaltowego
5.Technologia wykonania warstw z nawierzchni z betonu cementowego
6.Technologia wykonania obramowań jezdni z krawężnika. Rodzaje krawężników.
ZESTAW B
1.Dokumenty jakie należy zmieścić we wniosku o pozwolenie na użytkowanie i do kogo kieruje się taki wniosek.
2.Roboty ziemne jak zachować bezpieczeństwo. Itp.
3.Droga ekspresowa- scharakteryzować wg ustawy o drogach.
4.Powierzchniowe utrwalenie –omówić
5.Odwodnienie wgłębne - omówić
6.Warstwa odsączająca i separująca omówić, podać przykład y , lokalizacje.
ZESTAW C
1.Obowiązki kierownika budowy
2.Wymienić pojęcia drogowej budowli ziemnej i je scharakteryzować
3.Co to jest asfalt porowaty
4.Kształtowanie (pochylenie) skarp nasypów i wykopów
5.Omówic pojecia podbudowa zasadnicza , podbudowa pomocnicza, podłoże ulepszone
6.Stan graniczny nośnośći przydatności drogowej
7.W jaki sposób łączymy konstrukcje nasypu z obiektem inżynieryjnym ( przepust,most)
8.W jaki sposób obliczamy ilośc potrzebnego betonu asfaltowego do wbudowania i w jaki sposób określamygrubośc MMA aby bryła docelowo grubości 4 cm..
ZESTAW D
1.Co to jest katastrofa budowlana
2.Z ustawy o drogach publicznych podąć co to jest droga gmina, kto jest zarządczą dróg gminnych i kto ustala przebieg dróg gminych
3. Mieszanka niezwiązana, podbudowa pomocnicza, podbudowa zasadnicza –opisać podąc przykłady
4.Co to jest ZRID kto wydaje i dla jakich dróg decyzję ZRID
5.Warstw mrozoodporna (praktyka)
6.Odwodnienie korpusu drogi ,zasady konstruowania i typy rowów (praktyka)
7.
ZESTAW E
1.Wymienić i opisać uczestników procesu budowlanego
2.Wyjaśnić pojęcia: budowa, przebudowa, rozbudowa ,remont
3.Bariery ochronne ; rodzaje ,zastosowanie
4.Zjadzy z dróg : rodzaje , funkcje
5.BBTM – technologia
6.MC AS – technologia
7.Podbudowa tłucznia-technologia
8.Jak powinien wyglądać i co zawierać plac budowy drogowej i mostowej
ZESTAW F
1. Obowiązki kierownik budowy
2.Korpus drogowy : co wchodzi w jego wkład
3.Pochylnie skarp i kształtowanie –opisać
4.Asfalt porowaty
5.Omówić wbudowanie MMA na budowie:
6.Jak wykonać połączenie nasypu z obiektem mostowym
7.Technologia AC WMS dla podbudowy
8.Recykling warstw – technologia
9.Stosowanie balustrad drogowych
ZESTAW G
1.Kiedy sporządzamy BIOS
2.Uczestnicy procesu budowlanego
3.Spadki , szerokość pobocza gruntowego przylegającego do pobocza utwardzonego
4.Na co wpływa na powierzchniowe utrwalenie warstwy ścieralnej
5.Co robimy przy przerwie w dostawie masy
6.Przekrój poprzeczny przepustu dla małych zwierząt
7.Wymagania dla kruszyw stabilizowanych mechanicznie
ZESTAW H
1.Kiedy można rozpocząć budowę
2.Zasady stosowania destruktu w masie
3.Warstwa mrozoodporna i stosowanie
4.Zasady stabilizacji gruntu do G1
5.Obliczyć punkt na rampie R=40 m , długosc 60m, rz 270,rz 271,20
6.Zasady połączeń warstw nawierzchni
7.Metody odwodnienia wgłębnego
ZESTAW I
1.Sposoby kształtowania skarp wykopu i nasypu (pochylenia i zabezpieczenia skarp)
2.Badania podłoża gruntowego
3.Asfalt porowaty
4.Jak uzyskać wymaganą grubość mieszanki mineralno asfaltowej?
5.Obowiązki kierownika budowy
6.Warstwa podbudowy, pomocnicza, podłoże ulepszone
7.Elementy budowli ziemnej ( korona , korpus)
8.Polaczenie nasypu drogowego z obiektem mostowym
ZESTAW J
1.Obowiązki inwestora
2.Wyjaśnić pojęcia : budowa, rozbudowa, przebudowa, remont, utrzymanie
3.Scharakteryzować i podać przykłady kruszyw: naturalnych ,sztucznych , pochodzących z recyklingu
4.Jak badamy szorstkość nawierzchni
5.Omówić mijanki :gdzie i kiedy je stosujemy
6.Omówić bariery ochronne( gdzie i kiedy stosujemy)
7.Wymagania dotyczące nawierzchni z kostek betonowych
8.Obliczyć rzędna terenu na 60 +00,jeżeli: dla km +0,00rz 2,720mdla km 100+000rz t 272,00
ZESTAW K
1.Kiedy można rozpocząć budowę
2.Zasady stosowanie połączeń międzywarstwach
3.Co to jest destrukt asfaltowy i jakie są zasady jego stosowania
4.Warstwa mrozoodporna (materiał, zasady stosowania i projektowania)
5. Odwodnienie wgłębne, warunki zabudowy
6.Zabezpieczenie skarp nasypów przed osuwiskiem
ZESTAW L
1.Omówić warunki wodne
2.Jakie zabezpieczanie nawierzchni przed spękaniem
3.Stabilizacja wapnem
4.Wymienić rowy ( ich zastosowanie)
5.Przywileje kierownika budowy
ZESTAW M
1.Obowiązki inwestora
2.Scharakteryzować budowę, przebudwę , remont , utrzymaniei ochrona
3.Scharakteryzowac mijanki
4.Nawierzchnia z kostki betonowej
5.Kruszwo warstwowe, sztuczne, recyklingu
6.STR 3( badanie śliskości nawierzchni)
7.Bariery ochronę
ZESTAW N
1.Obowiązki inwestora nadzoru
2.Wymienic podmioty uprawnione do wpisów w dzienniku budowy
3.Podać definicje:skrzyżowanie, wezeł,przecięcie dróg publicznych
4.Wymienić obowiązki pracownika w zakresie przepisów BHP
5.Omówić drenaż francuski
6.Omówić zagęszczęnie MMA
7.Omówic spadki poprzeczne i podłużne na drogach
8.Omówić podbudowę stabilizowaną wapnem
ZESTAW N
1.Zatoka autobusowa(zasady, konstrukcja)
2.Pochylenie podłużne niwelety
3.Kiedy jest wymagane pozwolenie na budowę przy remoncie drogi
4.Pomiary wysokościowe niwelety co ile (przy budowie i przebudowie)
- Uprawnienia mostowe WYKONAWCZE
- Uprawnienia drogowe WYKONAWCZE
- Uprawnienia konstrukcyjno budowlane WYKONAWCZE
Materialy pomocne do zdania egzaminu, lista pytan( w trakcie realizacji )
- Jak się wykonuje pomiar właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni
Dzu. 2016poz 124 .
Przy ocenie właściwości przeciposlizgowych nawierzchni drogi klasy G i dróg wyższych klas powinienbyc określony współczynniktarcia na mokrej powierzchni przy całkowitym poślizguopony testowej.Pomiar wykonuje się urządzeniem pęlnej blokadzie koła nie rzadziej niż co 50 mna nawierzchnizwilżanej wodą w ilości 0,5l/m2a wynik pomiaru powinien być przeliczany na wartośćprzy 100% poślizgu opony testowej rowkowanej ( ribbed type) rozmiaru 165R15.Pomiary powinny byćw temperaturze otoczenia o d5 stopni do 30 C. na czystej nawierzchni. Badanie należy wykonac przed dopuszczeniem nawierzchni do ruchu drogoweo oraz powtórnie powtórzyc w okresie od 4 do 8 tygodnia od oddania nawierzchni do eksploatacji. Badanie wtórne należy wykonać w śladzie koła.. Długość ocenianego odcinkanawoerzchni nie powinna być wieksza niż 1000m, a liczba pomiarównie mniejsz niż 10. Odcinek końcowy o długości mniejszej niż 500 m należy oceniać łącznie z odciniem poprzedzającym
- W jakim celu wykonuję się połączenia między warstwowe ? Technologie wykonania
WT2 CZ II. 7.3 Połączenie międzywarstwowe: Uzyskanie wymaganej trwałościnawierzchni jest uzależnione od zapewnienia połączenia między warstwami oraz ich współpracyw przenoszeniu obciążeń nawierzchni wywołanych ruchem pojazdów.Zapewnienie połączenia międzywarstowego wymagastarannego przygotowania podłoża, na którym będą układane kolejne warstwy asfaltowe, zastosowanie odpowiedniej emulsji asfaltowej oraz właściwego wykonania skropienia.
7.3.3 Wykonanie skropienia ..
Temperatura podłoża w czasie skropieniapowinna być nie mniej niż + 5C.Nie dopuszcza się wykonania skrapiania podczas odpadów atmosferycznych lub tużprzed spodziewanymi opadami. czaso okres skropienia należy tak zaplanować ,aby nie wystapiły opady atmosferyczne wcześniej niż po całkowitym rozpadzie emulsji. Wykonawca przekaże inspektorowi nadzoru kopię kalibracji skrapairki( równomiernego skrapiania oraz wydatku emulsji asfaltowej przyustalonej prędkości przejazdu) . Skraparka powinna zapewniać rozkładanielepiszcza tolerancja +-10%w stosunku do ilsoci założonej.Skrapairka dla której nie wykonano kalibracji nie może zostąc dopuszczona do wykonania skropienia).Skrapianie należy wykonąćrównomiernie na całej powierzchni przeznaczonej do skropienia , przy uzyciuskrapiarek samochodowych, ewentualnie ciągnionych – wyposażonych w rampy spryskujące oraz automatyczne systemy kontroli wydatku skropienia. Dopuszcza się skrapianieręczne lancą tylko w miejscach trudno dostępnych ( ścieki uliczne)oraz przy urządzeniach usytuowanych w nawierzchni lub ją ograniczających. Podloże powinno być skropione z odpowiednim wyprzedzeniem prze układaniem nastepnej warstwy asfaltowej w celu rozpadu emulsji z wydzieleniem asfaltu i odparowania wody. O rozpadzie emulsji świadczyzmiana koloru skropionej powierzchni z brązowego na czarny. Przed wykonaniem następnego zabiegu technologicznego należy odczekać minimum 30 minut od momentu zmiany koloru pokrytej lepiszczem warstwy na czarny. Temperatura emulsji asfaltowej podczaswykonania skropienia podłoża musi mieścić się w granicach podanych w tabeli 3.
- Warunki transportu MM na budowę..
WT2 CZ II . 7.4 Transport mieszanki mineralno- asfaltowej
Mieszanki mineralno - asfaltowej powinny być być dowożone na budowę odpowiednio do postępu robót, tak aby zapewnić ciągłość wbudowania. Podczas transportu i postoju przed wbudowaniem mieszanki powinny być zabezpieczone przed ostygnięciem i dopływem powietrza( przykrycie , pojemniki termoizolacyjne lub pojazdy ogrzewane). Mieszanki minerlano-asfalotwe zwyjatekim asfaltu lanego , powinny być przewożone samochodami samowyładowczymi . Asfalt lany powinien być być przewozony w kotłach termo izolowanych z mieszadłem i w trakcie przewozu bez przerwy mieszany) . Warunki transportu asfaltu lanego w kotłach , od załadunku do rozładunku nie powinien przkeracząć : -12h asfalt drogowy, 8 h asfalt modyfikowany. Asfalt lany , który był ogrzewany przez długi czas lub przetrzymywany w wyższej temperaturze niż podano w WT2-cz I, nie moę być użyty do wbudowania. Podczas transportu mieszanki minerlanoasfaltowej muszą być zachowane dopuszczalne wartośći temperatury.Dowieziona do rozkładarki mieszanka musi mieć temperaturę w wymaganym przedziale. Nie dotyczy to przypadków użycia dodatków obniżających temperaturę produkcji i wbudowania , lepiszczy zawierających takie środki lub specjalnych technologi produkcji i wbudowania w obniżonej temperaturze tj z uzyciem asfaltu spienionego. W tym zkaresie należy kierować się informacjami podanymi przez producent tych środków. Powierzchnie skrzyń ładunkowych lub pojemników uzywanychdo transportu mieszanki powinny być czyste. Do zwilżania tych powierzchni można używać tylko tego rodzaju środków antyadhezyjnych , które nie oddziałują szkodliwie na mieszankimineralmo –asfaltowe. Zabraniasię skrapiania skrzyń napędowych lub innych środkami ropopochodnymi..
Lista wszystkich zagadnień które sie pojawiły w 2019 roku ( drogownictwo)
- Mijanki
- Podbudowa z tłucznia
- Zabezpieczenie ( wzmacnianie skarp)
- Maszyny do zagęszczania ( walce, zagęszczarki)
- Rodzaje szczelin: skurczowa, rozszerzania
- Remonty nawierzchni asfaltowych
- Asfalt spieniony
- Cienkie dywaniki na zimno( slurryseal )
- ZRID ( nabywanie nieruchomości)
- Wpisy: dziennik budowy
- Krzywe przejściowe
- Ogrodzenie autostrady
- Poszerzenie jezdni
- MCE- chudy beton
- Cieżki wypadek
- Prawa i obowiązki członków izby
- BIOZ
- Stabilizacje wapnem
- Obowiązki kierownika budowy
- Pozwolenie na rozbiórkę
- Odwodnienie: ścieki, sączki, studnie chłonne
- Szorstkość nawierzchni SRT
- Balustrady
- Podstawowe definicje: warstwa, podbudowa
- Niweleta jezdni, pochylenie jezdni ( prędkość projektowa a pochylenie jezdni)
- Niweleta jezdni: dojazd drogowo- kolejowy
- Kanalizacja deszczowa
- Elementy trasy drogowej
- Asfalt porowaty
- Zatoka autobusowa
- Zabezpieczenie skarp – gwoździowienie
- AC (WMS)- beton o wysokim module sztywności
- Drogi technologiczne
- Metody zagęszczenia podłoża gruntowego : płyta VVS
- Remonty nawierzchni asfaltowych
- Jak się wykonuje pomiar właciwościprzeciwposlizgowychnawierzchni, Połączenie międzywarstowe-wykonanie skropienia, tansport mieszanki
- Jezdnia zbierająca –rozprowadzająca
- Stan graniczny nośności i przydatności
- Niweleta jezdni
- Pobocze utwardzone
- Przepusty (przepusty zwierzeta)
- Poszerzenie pasa ruchu
- Drogowe budowle ziemne (korpus,ukop)
- Polaczenie obiektu mostowego z nasypem
- BBTM
- Pozwolenie na użytkowanie dróg
- Niweleta skrzyżowanie drogowo kolejowe,pochylenie ukośne,prędkość miarodajna
- Płyta przejściowa
- Podbudowa z kruszyw łamanych stabilizowanych mechanicznie
- Wskażnik zagęszczenia, wilgotnośc optymalna, aparat Prochora
- Krawęzniki betonowe,kamienne
- Nawierzchnia z betonowej kostki brukowej
- Pobocza A,S ,, gp i niższej
- Stabilizacja wapnem
- Recykling warst technologie
- Rodzaje wezłów
Lista pytań i odpowiedzi ( w trakcie realizacji )
Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.